
خودرو آریزو 6 یکی از سدانهای مدرن و محبوب برند چری هست که با موتور 1.5 لیتری توربوشارژش، هم قدرت قابل قبولی داره و هم مصرف سوخت بهینهای ارائه میده.
اما همهی این هماهنگی بدون همکاری چند سنسور کلیدی ممکن نیست — مخصوصاً سنسور اکسیژن، سنسور MAP، و سنسور دمای هوا.
این سه سنسور در واقع حواس پنجگانهی ECU هستن، که بدون اونها موتور نمیتونه بهدرستی نفس بکشه و سوختوساز دقیقی داشته باشه.
بیاید با هم دقیقتر بررسیشون کنیم 👇
در موتور توربوشارژ آریزو 6، سنسور اکسیژن نقشش از همیشه مهمتره.
این سنسور روی لوله اگزوز (قبل و بعد از کاتالیزور) نصب شده و میزان اکسیژن باقیمانده در گازهای خروجی رو میسنجه.
ECU با استفاده از این دادهها تصمیم میگیره که تزریق سوخت رو افزایش بده یا کاهش بده تا بهترین نسبت سوخت به هوا حفظ بشه — چیزی که برای توربوشارژ اهمیت حیاتی داره.
افزایش مصرف بنزین
افت شتاب بهخصوص در دورهای بالا
بوی خامسوزی از اگزوز
روشن شدن چراغ چک موتور
نوسان در دور آرام
در آریزو 6 دو عدد سنسور اکسیژن وجود داره — یکی قبل از کاتالیزور و یکی بعد از اون.
خرابی هر کدوم میتونه باعث عملکرد نادرست سیستم توربو یا افت توان بشه.
توصیه میشه هر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر با دیاگ چک بشه و در صورت نیاز تعویض بشه.
هوای ورودی به موتور تأثیر مستقیم روی احتراق داره، مخصوصاً در خودروهای توربو.
سنسور دمای هوا (IAT Sensor) در مسیر هوای ورودی، معمولاً نزدیک دریچه گاز یا داخل منیفولد نصب میشه و دمای واقعی هوای ورودی رو به ECU گزارش میده.
استارت سخت در صبحها
نوسان دور موتور
افزایش مصرف سوخت در ترافیک یا گرمای زیاد
عملکرد ناهماهنگ توربو در شرایط مختلف
در بعضی نسخههای آریزو 6، سنسور دمای هوا با سنسور MAP ترکیب شده.
یعنی خرابی یکی از آنها ممکنه باعث ارسال دادهی اشتباه به ECU بشه و در نتیجه نسبت سوخت به هوا بهدرستی تنظیم نشه.
سنسور MAP (Manifold Absolute Pressure) در موتور توربوشارژ آریزو 6 وظیفهی اندازهگیری فشار مطلق هوا در منیفولد رو داره.
ECU با استفاده از اطلاعات این سنسور و دادههای سنسور دور موتور، مقدار دقیق سوخت تزریقی رو محاسبه میکنه تا موتور بیشترین بازده و کمترین مصرف رو داشته باشه.
کاهش محسوس شتاب
ریپ زدن یا مکث لحظهای هنگام گاز دادن
افزایش مصرف بنزین
روشن شدن چراغ چک موتور
نوسان دور موتور در حالت درجا
در موتور توربو، تمیز بودن مسیر هوای ورودی به MAP خیلی مهمه.
وجود روغن یا گرد و خاک میتونه قرائت فشار رو اشتباه کنه و باعث عملکرد ناهماهنگ توربو بشه.
برای آریزو 6 پیشنهاد میشه هر ۲۰ هزار کیلومتر مسیر هوا و خود سنسور بازبینی و تمیز بشه.
موتور توربوشارژ آریزو 6 با دقت میلیثانیهای کار میکنه.
هر سنسور، اطلاعات حیاتیای مثل فشار، دما و میزان اکسیژن رو منتقل میکنه تا ECU دقیقترین تنظیم رو انجام بده.
اگر هر کدوم از این سنسورها دچار خرابی بشن، کل هماهنگی سیستم بههم میریزه — از افزایش مصرف سوخت گرفته تا افت توان.
بنابراین، بررسی دورهای این سه سنسور و تمیز نگه داشتن مسیر هوای ورودی یکی از بهترین روشها برای حفظ سلامت موتور آریزو 6 و افزایش عمر توربوشارژره.
نظرات کاربران
نظری وجود ندارد.
برای ثبت نظرات خود ابتدا وارد حساب کاربری شوید.