
موتور توربوشارژ دانگ فنگ 580 طوری طراحی شده که در هر شرایطی (سربالایی، سرما یا گرمای شدید) بتونه بازده بالا و مصرف سوخت پایین داشته باشه.
اما این دقت بدون کمک سنسورهای هوشمند ممکن نیست.
سه تا از حیاتیترین اونها، یعنی اکسیژن، MAP و دمای هوا، در واقع مغز گزارشگر ECU هستن — بدون اونها، موتور درست نفس نمیکشه.
سنسور اکسیژن (O₂ Sensor) در مسیر اگزوز قرار داره و میزان اکسیژن باقیمانده در دود خروجی رو اندازهگیری میکنه. ECU با استفاده از این دادهها تصمیم میگیره که نسبت هوا و سوخت چطور باید تنظیم بشه تا احتراق کامل و بهینه انجام بشه.
در موتور توربوی دانگ فنگ 580، این موضوع حتی حیاتیتره، چون توربو مقدار هوای ورودی رو به شدت افزایش میده و اگر تنظیم اشتباه باشه، یا موتور بیشازحد غنی کار میکنه یا فقیر.
افزایش مصرف بنزین
افت محسوس شتاب
بوی خامسوزی از اگزوز
روشن شدن چراغ چک موتور
نوسان دور موتور
دانگ فنگ 580 معمولاً دو عدد سنسور اکسیژن داره (قبل و بعد از کاتالیزور).
تعویض یا تمیز کردن دورهای اونها باعث کاهش مصرف سوخت و حفظ سلامت کاتالیزور میشه.
اگر موتور دیر گرم میشه یا چراغ چک روشن میمونه، یکی از اولین مظنونها همین سنسوره.
سنسور IAT (Intake Air Temperature) دمای هوایی که وارد موتور میشه رو اندازهگیری میکنه.
ECU با دانستن دمای واقعی هوا تصمیم میگیره چه مقدار سوخت تزریق بشه تا احتراق در شرایط ایدهآل انجام بشه.
هوای سرد چگالتره → سوخت بیشتر لازم داره
هوای گرم سبکتره → سوخت کمتر نیاز داره
در خودروهای توربوشارژ مثل دانگ فنگ 580، چون هوا از توربو عبور میکنه و داغ میشه، اطلاعات این سنسور برای عملکرد دقیق اینترکولر و تزریق سوخت حیاتیه.
استارت سخت در صبحها
افزایش مصرف سوخت
عملکرد ناپایدار در حالت درجا
ریپ زدن موقع گاز دادن
روشن شدن چراغ چک
در دانگ فنگ 580، سنسور دمای هوا معمولاً نزدیک دریچه گاز یا در داخل منیفولد هوا نصب میشه.
اگر چراغ چک روشن شد و خطای «Air Temperature Sensor» دیدی، احتمالاً از همین بخشه.
سنسور MAP (Manifold Absolute Pressure) در دانگ فنگ 580 نقش بسیار مهمی داره چون موتور توربو به کنترل دقیق فشار هوا نیاز داره.
این سنسور مقدار فشار هوای ورودی به منیفولد رو اندازهگیری میکنه و ECU با استفاده از اون مقدار سوخت تزریقی رو تنظیم میکنه.
اگر MAP درست کار نکنه، موتور یا سوخت زیادی مصرف میکنه یا دچار تأخیر در گاز دادن میشه.
افت قدرت یا شتاب
افزایش مصرف سوخت
روشن شدن چراغ چک موتور
لرزش در حالت درجا
مکث کوتاه هنگام گاز دادن
در دانگ فنگ 580، سنسور MAP معمولاً روی منیفولد هوا نصب شده و ممکنه بهمرور زمان با دوده یا بخار روغن کثیف بشه.
تمیز کردن اون با اسپری مخصوص سنسور هوا (بدون تماس مستقیم) میتونه عملکردش رو بازیابی کنه.
در موتور توربوشارژ دانگ فنگ 580، دقت و هماهنگی همهچیز به همین سه سنسور بستگی داره:
سنسور اکسیژن → تنظیم نسبت سوخت و هوا
سنسور دمای هوا → تشخیص شرایط محیطی
سنسور MAP → کنترل فشار هوای ورودی
اگر چراغ چک روشن شد، ریپ زدن یا افزایش مصرف سوخت رو حس کردی، حتماً از بررسی این سه سنسور شروع کن.
سرویس و تمیزکاری هر ۲۰ هزار کیلومتر باعث میشه موتور همیشه نرم، قوی و کممصرف بمونه.
نظرات کاربران
نظری وجود ندارد.
برای ثبت نظرات خود ابتدا وارد حساب کاربری شوید.