
سنسور اکسیژن (یا بهعبارت دیگر «سنسور لامبدا») در مسیر خروجی دود موتور نصب شده و میزان اکسیژن باقیمانده در دود را اندازه میگیرد. در CS35، این سنسور به ECU کمک میکند تا نسبت هوا به سوخت (AFR) را درست تنظیم کند.
مصرف بنزین بالا
روشن شدن چراغ چک موتور (Check Engine)
بوی سوخت ناقص (خامسوزی) از اگزوز
عملکرد ناپایدار موتور، بهویژه در حالت درجا
افت شتاب یا کشش خودرو
برای CS35 توصیه میشود هرگاه به کیلومترهای بالا رسیدید یا علائم بالا ظاهر شدند، عملکرد این سنسور را چک کنید. خرابی آن میتواند باعث شود موتور از حالت بهینه خارج شود و مصرف بنزین افزایش یابد.
سنسور دمای هوای ورودی (IAT) در مسیر هوای ورودی به موتور نصب میشود و دمای هوایی که وارد موتور میشود را اندازه میگیرد. این داده برای ECU مهم است زیرا شرایط متفاوت (سرما، گرما، ارتفاع) تأثیر میگذارد بر چگالی هوا و در نتیجه مقدار سوخت لازم.
استارت سخت، بهویژه در صبحهای سرد
افزایش مصرف سوخت بدون دلیل واضح
موتور نوسان دور در حالت ثابت (درجا)
عملکرد غیرفرمانپذیر یا ناهمگون مخصوصاً در شرایط محیطی نامناسب
در CS35 اگر با چنین علائمی روبهرو شدید، بررسی سنسور IAT به همراه مسیر ورودی هوای موتور پیشنهاد میشود تا از انتقال داده صحیح به ECU اطمینان حاصل شود. همچنین، مسیر هوای ورودی نباید گرفتگی یا نشتی داشته باشد.
سنسور MAP (Manifold Absolute Pressure) فشار داخل منیفولد هوای ورودی به موتور را اندازه میگیرد. در CS35، این سنسور به ECU کمک میکند تا بار موتور را سنجیده، مصرف سوخت را تنظیم کند و موتور را در شرایط مختلف (شتاب، سربالایی، درجا) بهینه نگه دارد.
کاهش محسوس شتاب خودرو
موتور هنگام گاز دادن تأخیر یا مکث دارد
مصرف بنزین بطور چشمگیر افزایش مییابد
روشن شدن چراغ چک
نوسان موتور در حالت درجا یا عدم ثابت بودن دور موتور
اگر سنسور MAP خراب یا مسیرش نشتی داشته باشد (مثلاً به دلیل خلأ یا نشتی هوا)، دادهای که به ECU میرسد اشتباه خواهد بود و میزان سوخت تزریقی صحیح نخواهد بود. در CS35 بررسی مسیرهای خلأ و سوکتهای سنسور میتواند خیلی کمک کند.
در خودرو چانگان CS35، این سه سنسور یعنی اکسیژن، دمای هوا و MAP جزو نقاط کلیدی سیستم موتور هستند. اگر یکی از آنها بهدرستی کار نکند، تعادل موتور بههم خواهد خورد: مصرف سوخت بالا میرود، شتاب کم میشود، ممکن است مشکلات آلایندگی یا روشن شدن چراغ چک پیش بیاید.
✅ پیشنهاد میشود حداقل هر ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر، یا هر وقت خودرو علائم نشان داد، این سه سنسور با دیاگ یا بصورت دستی بررسی شوند. همچنین مسیر هوای ورودی، سوکتها و اتصالات را تمیز نگه دارید.
نظرات کاربران
نظری وجود ندارد.
برای ثبت نظرات خود ابتدا وارد حساب کاربری شوید.