خودرو ساینا

تیم کارا
divider
۱۴۰۴/۷/۱۴
divider
سایپا
سایپا

بررسی گیربکس ساینا

گیربکس ساینا چه در نسخه دستی و چه در نسخه اتومات، عملکردی قابل قبول برای یک خودروی اقتصادی ارائه می‌دهد. هرچند مشکلاتی مانند صدا در دنده‌های پایین یا حساسیت CVT به سرویس دوره‌ای وجود دارد،
بررسی گیربکس ساینا
اشتراک گذاری

معرفی کوتاه ساینا

 

ساینا یکی از محصولات اقتصادی سایپا است که به‌عنوان نسخه ارتقا یافته تیبا معرفی شد. این خودرو با طراحی ظاهری جدیدتر، فضای کابین مناسب‌تر و امکاناتی مانند فرمان برقی، سیستم مالتی‌مدیا و آپشن‌های رفاهی بیشتر نسبت به تیبا، توانست در بازار ایران جایگاه خوبی پیدا کند. ساینا در دو نسخه دنده‌ای و اتومات عرضه شد و به دلیل مصرف سوخت مناسب و قیمت اقتصادی، انتخابی پرطرفدار برای خانواده‌هاست.

 


 

گیربکس ساینا

 

ساینا در نسخه‌های مختلف خود از دو نوع گیربکس استفاده می‌کند:

 

گیربکس دستی 5 سرعته → نسخه‌های پایه و پرفروش بازار ایران.

 

گیربکس CVT اتوماتیک → در نسخه ساینا اتومات، برای راحتی بیشتر در رانندگی شهری.

 

گیربکس دستی ساینا همان گیربکس تیبا است که هماهنگی خوبی با موتور 1.5 لیتری این خودرو دارد. نسخه CVT نیز عملکرد نرم‌تری در ترافیک‌های شهری ارائه می‌دهد اما هزینه نگهداری آن بیشتر است.

 


 

نقاط قوت گیربکس ساینا

 

هماهنگی مناسب با موتور 1.5 لیتری.

 

تعمیر آسان و قطعات یدکی فراوان در نسخه دستی.

 

نرمی و راحتی در رانندگی شهری با گیربکس CVT.

 

مصرف سوخت اقتصادی.

 


 

مشکلات رایج گیربکس ساینا

 

در گیربکس دستی: صدای دنده 2 و سختی تعویض در کارکردهای بالا.

 

در گیربکس CVT: حساسیت به کیفیت روغن و احتمال افت شتاب در سربالایی‌ها.

 

لرزش یا ضربه هنگام رها کردن کلاچ در نسخه دنده‌ای.

 

هزینه بالاتر تعمیرات گیربکس CVT نسبت به نسخه دستی.

 


 

سرویس و نگهداری گیربکس ساینا

 

تعویض روغن گیربکس دستی هر ۴۰ هزار کیلومتر توصیه می‌شود.

 

در نسخه CVT، روغن گیربکس باید هر ۵۰ تا ۶۰ هزار کیلومتر با روغن اورجینال CVT تعویض شود.

 

بررسی سلامت دیسک و صفحه کلاچ در نسخه دنده‌ای اهمیت دارد.

 

کنترل نشتی روغن و بررسی منظم سیستم خنک‌کننده گیربکس CVT الزامی است.

 


 

مقایسه گیربکس ساینا با رقبا

 

نسبت به پراید، هماهنگی و دوام گیربکس ساینا بیشتر است.

 

در مقایسه با کوئیک، عملکرد تقریباً مشابهی دارد، چون هر دو از یک پلتفرم استفاده می‌کنند.

 

نسبت به تیبا، گیربکس ساینا نرم‌تر و کم‌صداتر عمل می‌کند.

 


 

جمع‌بندی و اپلیکیشن کارا

 

گیربکس ساینا چه در نسخه دستی و چه در نسخه اتومات، عملکردی قابل قبول برای یک خودروی اقتصادی ارائه می‌دهد. هرچند مشکلاتی مانند صدا در دنده‌های پایین یا حساسیت CVT به سرویس دوره‌ای وجود دارد، اما با نگهداری مناسب می‌توان طول عمر بالایی از آن انتظار داشت. 

نظرات کاربران

نظری وجود ندارد.

برای ثبت نظرات خود ابتدا وارد حساب کاربری شوید.

بلاگ های پیشنهادی

مشاهده همه
homeخانه
searchجست و جو
layers
mapنقشه
mapحساب کاربری