
هیوندای i30 یکی از هاچبکهای باکیفیت و جذاب کرهای است که در بازار جهانی به عنوان رقیب مستقیم فولکس واگن گلف و مزدا 3 شناخته میشود. در ایران نیز نسخههای مختلف آن (مدلهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷) توسط واردکنندگان عرضه شدهاند. طراحی اسپرت، کیفیت ساخت بالا، مصرف سوخت مناسب و امکانات رفاهی متنوع باعث شده i30 بین رانندگان جوان و خانوادههای کوچک محبوب شود.
هیوندای i30 در نسخههای مختلف خود از چند نوع گیربکس استفاده کرده است که بسته به سال ساخت، متفاوتاند:
گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته AT → رایجترین نوع در ایران، همراه با موتور ۱.۶ لیتری یا ۲ لیتری بنزینی.
گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته DCT → در مدلهای جدیدتر (۲۰۱۷ به بعد) برای بهبود شتاب و راندمان سوخت.
گیربکس دستی ۶ سرعته → در برخی مدلهای وارداتی محدود.
گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به دلیل نرمی بالا و دوام خوب، بیشترین محبوبیت را در بازار ایران دارد و هماهنگی آن با موتورهای هیوندای بسیار مطلوب است.
تعویض دندههای بسیار نرم و بیصدا.
هماهنگی عالی با موتورهای ۱.۶ و ۲ لیتری.
دوام بالا در کارکردهای زیاد (بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر با نگهداری صحیح).
عملکرد دقیق در حالت اسپرت یا دستی (Tiptronic).
در برخی مدلهای DCT، لرزش در حرکت اولیه یا تأخیر بین دندهها دیده میشود.
حساسیت زیاد به تعویض روغن بهموقع و استفاده از روغن غیراصلی.
در مدلهای کارکرد بالا، احتمال ضربه در زمان معکوس دادن.
هزینه بالاتر تعمیر و قطعات نسبت به خودروهای اقتصادیتر.
تعویض روغن گیربکس هر ۴۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر ضروری است.
استفاده از روغن ATF SP-IV اصلی هیوندای یا DCT مخصوص دوکلاچه.
بررسی فیلتر داخلی و نشتیهای احتمالی گیربکس در سرویسهای دورهای.
در مدلهای DCT، سرویس دقیقتر و تخصصیتر نیاز است (ترجیحاً در تعمیرگاه مجاز).
نسبت به مزدا 3، نرمی بیشتری دارد اما در شتاب از آن کمی عقبتر است.
در مقایسه با فولکس واگن گلف DCT، دوام بالاتری دارد ولی واکنش گیربکس گلف سریعتر است.
نسبت به کیا سراتو، گیربکس مشابه دارد چون هر دو از پلتفرم و فناوری مشترک هیوندای-کیا بهره میبرند.
گیربکس هیوندای i30 یکی از بخشهای کلیدی در کیفیت رانندگی این خودرو است. نرمی تعویض دندهها، دوام بالا و هماهنگی عالی با موتور، تجربه رانندگی لذتبخشی را برای راننده فراهم میکند. اگر سرویس دورهای آن بهموقع انجام شود، i30 میتواند سالها بدون مشکل کار کند.
با استفاده از اپلیکیشن کارا، میتوانید به راحتی به تعمیرگاههای معتبر گیربکس هیوندای، فروشگاههای قطعات اصلی و مکانیکهای متخصص دسترسی پیدا کنید تا نگهداری خودرویتان ساده، سریع و مطمئن باشد.

گیربکس هیوندای i20 یکی از نقاط قوت این هاچبک محبوب است. نرمی، هماهنگی با موتور و دوام بالا باعث شده این خودرو برای رانندگی شهری انتخابی ایدهآل باشد.

سانتافه در نسخههای فولآپشن دارای ۷ ایربگ است: راننده، سرنشین جلو، ایربگهای جانبی صندلیهای جلو، ایربگهای پردهای برای سرنشینان جلو و عقب و ایربگ ز

اپتیما در نسخههای مختلف دارای ۶ ایربگ است: راننده، سرنشین جلو، ایربگهای جانبی صندلیهای جلو و ایربگهای پردهای برای سرنشینان جلو و عقب.
نظرات کاربران
نظری وجود ندارد.
برای ثبت نظرات خود ابتدا وارد حساب کاربری شوید.