خودرو آریزو 5

تیم کارا
divider
۱۴۰۴/۷/۳۰

بررسی سنسور آریزو 5

موتور آریزو 5، مخصوصاً نسخه‌ی توربو، برای عملکرد دقیق نیاز داره که داده‌های سنسورهای اکسیژن، MAP و دمای هوا همیشه درست و دقیق باشن.
بررسی سنسور آریزو 5
اشتراک گذاری

سنسورهای حیاتی در آریزو 5؛ چشم، گوش و نفس موتور

 

آریزو 5 شاید ظاهری لوکس و شهری داشته باشه، ولی قلب تپنده‌ی اون یعنی موتور 1.5 لیتری (در نسخه‌های توربو یا تنفس طبیعی) به دقت و هماهنگی بالایی بین سوخت و هوا نیاز داره.


این هماهنگی رو سنسورهایی هوشمند برعهده دارن که به ECU (کامپیوتر خودرو) اطلاعات لحظه‌ای می‌فرستن.


از بین همه‌ی اون‌ها، سه سنسور از اهمیت بیشتری برخوردارن: اکسیژن، MAP، و دمای هوا.

 


 

سنسور اکسیژن؛ تنظیم‌کننده‌ی تنفس موتور

 

سنسور اکسیژن (O₂ Sensor) روی مسیر اگزوز آریزو 5 نصب شده و وظیفه داره مقدار اکسیژن باقیمانده در گازهای خروجی رو اندازه بگیره.
ECU با این داده‌ها تصمیم می‌گیره که آیا سوخت بیش از حد تزریق شده یا نه، و نسبت هوا به سوخت (AFR) رو دقیق تنظیم می‌کنه.

 

 علائم خرابی سنسور اکسیژن

 

افزایش مصرف بنزین

 

بوی خام‌سوزی از اگزوز

 

روشن شدن چراغ چک

 

افت توان و شتاب موتور

 

نوسان دور موتور در حالت درجا

 

 نکته کاربردی

 

در آریزو 5 معمولاً دو سنسور اکسیژن وجود داره؛ یکی قبل از کاتالیزور (اصلی) و دیگری بعد از اون (جهت بررسی راندمان کاتالیزور).
تعویض این سنسور معمولاً هر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر توصیه میشه، ولی اگه از بنزین بی‌کیفیت استفاده بشه، ممکنه زودتر نیاز به تعویض پیدا کنه.

 


 

سنسور دمای هوا؛ تنظیم‌گر هوشمند مخلوط سوخت

 

سنسور دمای هوا (IAT Sensor) دمای واقعی هوای ورودی به منیفولد هوا رو اندازه‌گیری می‌کنه.


ECU با استفاده از این داده‌ها، میزان پاشش سوخت و زمان جرقه‌زنی رو تنظیم می‌کنه.

 

در هوای سرد که اکسیژن بیشتری وجود داره، باید سوخت بیشتری تزریق بشه؛ برعکس، در هوای گرم، سوخت کمتر لازم داره.

 

 علائم خرابی سنسور دمای هوا

 

استارت سخت در صبح‌های سرد

 

افزایش مصرف بنزین

 

نوسان در دور موتور

 

خاموش شدن ناگهانی در حالت درجا

 

 نکته کاربردی

 

در آریزو 5، سنسور دمای هوا معمولاً در نزدیکی دریچه گاز یا داخل منیفولد هوا نصب میشه.


تمیز کردن سوکت و عدم نفوذ رطوبت، می‌تونه از خطاهای موقت و ارسال داده‌ی اشتباه جلوگیری کنه.

 


 

سنسور MAP؛ گوش دقیق موتور به فشار هوای منیفولد

 

سنسور MAP (Manifold Absolute Pressure) وظیفه داره فشار مطلق داخل منیفولد هوا رو اندازه‌گیری کنه.


ECU با ترکیب داده‌های این سنسور و دور موتور، مقدار مناسب سوخت تزریقی رو تنظیم می‌کنه تا موتور در شرایط مختلف (سربالایی، شتاب‌گیری یا درجا) عملکرد مطلوبی داشته باشه.

 

 علائم خرابی سنسور MAP

 

افت توان موتور

 

شتاب ضعیف یا تأخیر در گاز دادن

 

افزایش مصرف سوخت

 

روشن شدن چراغ چک موتور

 

لرزش در حالت درجا

 

 نکته کاربردی

 

در آریزو 5، سنسور MAP روی منیفولد هوا قرار داره و گاهی همراه با سنسور دمای هوا در یک مجموعه نصب میشه.


تمیز کردن دهانه و سوکت این سنسور با اسپری مخصوص سنسور هوا، می‌تونه خطاهای کاذب رو برطرف کنه.

 


 

جمع‌بندی؛ سه قطعه کوچک با نقش بزرگ

 

موتور آریزو 5، مخصوصاً نسخه‌ی توربو، برای عملکرد دقیق نیاز داره که داده‌های سنسورهای اکسیژن، MAP و دمای هوا همیشه درست و دقیق باشن.


خرابی هر کدوم از این سنسورها می‌تونه باعث افت شتاب، افزایش مصرف یا حتی آسیب به کاتالیزور بشه.

 

 پیشنهاد میشه هر ۲۰ هزار کیلومتر مسیر هوای ورودی و سوکت‌های سنسورها بررسی بشن و در صورت آلودگی، تمیزکاری انجام بشه.


این کار ساده، عمر موتور رو بالا می‌بره و مصرف بنزین رو پایین نگه می‌داره.

 

نظرات کاربران

نظری وجود ندارد.

برای ثبت نظرات خود ابتدا وارد حساب کاربری شوید.

homeخانه
searchجست و جو
layers
mapنقشه
mapحساب کاربری