خودرو النترا

تیم کارا
divider
۱۴۰۴/۸/۱۲

بررسی سنسور النترا

در هیوندای النترا، سنسورهای اکسیژن، دمای هوا و MAP مثل حسگرهای حیاتی بدن انسان عمل می‌کنن.با اطلاعاتی که به ECU می‌دن، موتور همیشه در بهترین وضعیت کار می‌کنه.
بررسی سنسور النترا
اشتراک گذاری

 سنسورهای حیاتی در هیوندای النترا؛ هوش کره‌ای برای راندمان بالا

 

در موتورهای ۱.۶ و ۲.۰ لیتری النترا (اعم از مدل‌های معمولی و GDI)، ECU یا کامپیوتر موتور با کمک چند سنسور، مقدار دقیق سوخت، زمان جرقه و فشار هوا رو کنترل می‌کنه.


بین همه‌ی این حسگرها، سه مورد زیر از بقیه مهم‌ترن و نقش مستقیمی در مصرف سوخت، شتاب و آلایندگی دارن 

 


 

سنسور اکسیژن (O₂ Sensor)؛ چشم ECU روی اگزوز

 

سنسور اکسیژن میزان اکسیژن باقی‌مانده در دود خروجی رو اندازه می‌گیره تا ECU بفهمه احتراق در چه وضعیه — آیا سوخت زیاد تزریق شده (Rich) یا کم (Lean).


در النترا معمولاً دو عدد سنسور اکسیژن وجود داره:

 

یکی قبل از کاتالیزور (سنسور اصلی)

 

یکی بعد از کاتالیزور (جهت کنترل عملکرد آن)

 

 علائم خرابی سنسور اکسیژن

 

مصرف سوخت بالا

 

افت توان و شتاب موتور

 

روشن شدن چراغ چک (Check Engine)

 

بوی خام‌سوزی از اگزوز

 

نوسان دور موتور در حالت درجا

 

 نکته کاربردی

 

در موتورهای GDI یا MPI النترا، خرابی سنسور اکسیژن می‌تونه باعث آسیب به کاتالیزور بشه.


تعویض هر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر یا هنگام مشاهده خطا در دیاگ توصیه میشه.


همیشه از نمونه‌های اصلی NTK یا Denso استفاده کن تا خطاهای کاذب نگیری.

 


 

سنسور دمای هوای ورودی (IAT)؛ تنظیم‌گر هوشمند سوخت

 

سنسور IAT دمای هوای ورودی به موتور رو اندازه می‌گیره و ECU بر اساسش مقدار سوخت رو تنظیم می‌کنه.


چون هوای سرد متراکم‌تره و اکسیژن بیشتری داره، موتور در هوای سرد سوخت بیشتری نیاز داره.

 

 علائم خرابی سنسور دمای هوا

 

استارت سخت در صبح‌های سرد

 

افزایش مصرف بنزین

 

تأخیر در شتاب

 

نوسان یا ریپ در دور آرام

 

ثبت خطای “IAT Sensor” در دیاگ نکته کاربردی

 

در بیشتر مدل‌های النترا، IAT داخل سنسور MAF (جرم هوای ورودی) تعبیه شده.


اگر موتور در هوای گرم بی‌حال میشه، تمیز کردن MAF با اسپری مخصوص (MAF Cleaner) معمولاً مشکل رو برطرف می‌کنه.

 


 

سنسور MAP (Manifold Absolute Pressure)؛ گوش دقیق موتور به فشار هوا

 

سنسور MAP فشار مطلق داخل منیفولد هوا رو می‌سنجه تا ECU بفهمه موتور در چه بار و فشاری کار می‌کنه.


در بعضی مدل‌های النترا، ECU هم‌زمان از داده‌های MAP و MAF برای دقت بیشتر استفاده می‌کنه.

 

 علائم خرابی سنسور MAP

 

افت شتاب و توان موتور

 

افزایش مصرف سوخت

 

ریپ زدن یا لرزش در دور پایین

 

روشن شدن چراغ چک

 

خطای “MAP Sensor” در دیاگ

 

 نکته کاربردی

 

در النترا، MAP معمولاً روی منیفولد هوا نصب شده و با دو پیچ قابل جداسیه.


قبل از تعویض، مسیر هوا و سوکت‌ها رو تمیز کن — چربی یا گرد و خاک زیاد می‌تونه باعث خطای اشتباه بشه.

 


 

 جمع‌بندی

 

در هیوندای النترا، سنسورهای اکسیژن، دمای هوا و MAP مثل حسگرهای حیاتی بدن انسان عمل می‌کنن.
با اطلاعاتی که به ECU می‌دن، موتور همیشه در بهترین وضعیت کار می‌کنه.

اگر یکی از این سنسورها خراب بشه، نتیجه‌اش اینه 

 

مصرف سوخت زیاد میشه

 

موتور کند یا بی‌حال میشه

 

شتاب دیر پاسخ میده

 

و در نهایت چراغ چک روشن میشه

 

 توصیه فنی:

 

هر ۳۰ هزار کیلومتر مسیر هوا و سوکت سنسورها رو تمیز کن

 

از سوخت با اکتان بالا و فیلتر هوای اصلی استفاده کن

 

اگر چراغ چک روشن شد، با دیاگ هیوندای (GDS) خطاها رو دقیق بخون تا از تعویض بی‌مورد جلوگیری بشه

 

نظرات کاربران

نظری وجود ندارد.

برای ثبت نظرات خود ابتدا وارد حساب کاربری شوید.

homeخانه
searchجست و جو
layers
mapنقشه
mapحساب کاربری