خودرو ام وی ام x22

تیم کارا
divider
۱۴۰۴/۸/۵

بررسی سنسور ام وی ام x22

وقتی صحبت از عملکرد نرم و بی‌نقص موتور میشه، خیلی‌ها ذهنشون میره سمت روغن خوب یا فیلتر هوا.اما در واقع، چند سنسور هوشمند هستن که پشت صحنه دارن به ECU (کامپیوتر مرکزی خودرو) اطلاعات حیاتی می‌فرستن تا موتور درست “نفس بکشه”.
بررسی سنسور ام وی ام x22
اشتراک گذاری

 سنسورهای حیاتی در MVM X22؛ نفس و نبض موتور شما

 

وقتی صحبت از عملکرد نرم و بی‌نقص موتور میشه، خیلی‌ها ذهنشون میره سمت روغن خوب یا فیلتر هوا.
اما در واقع، چند سنسور هوشمند هستن که پشت صحنه دارن به ECU (کامپیوتر مرکزی خودرو) اطلاعات حیاتی می‌فرستن تا موتور درست “نفس بکشه”.

 

در MVM X22، سه تا از مهم‌ترین این سنسورها عبارت‌اند از:


سنسور اکسیژن، سنسور MAP، و سنسور دمای هوای ورودی.


اگه یکی از اینا درست کار نکنه، مصرف سوخت بالا می‌ره، موتور بد کار می‌کنه و حتی چراغ چک روشن میشه.

بیاید با هم دقیق‌تر بشناسیمشون 

 


 

 سنسور اکسیژن؛ چشم ECU روی اگزوز

 

سنسور اکسیژن (O2 Sensor) توی مسیر اگزوز نصب شده و مقدار اکسیژن باقی‌مونده در دود خروجی رو اندازه می‌گیره.


ECU با استفاده از این داده‌ها تشخیص میده مخلوط هوا و سوخت چقدر غنی (Rich) یا فقیر (Lean) هست و مقدار تزریق سوخت رو تنظیم می‌کنه.

 

 علائم خرابی سنسور اکسیژن

 

افزایش مصرف سوخت

 

افت توان یا شتاب موتور

 

بوی خام‌سوزی از اگزوز

 

روشن شدن چراغ چک (Check Engine)

 

نوسان دور موتور در حالت درجا

 

 نکته کاربردی

 

در X22 معمولاً دو سنسور اکسیژن داریم:


یکی قبل از کاتالیزور (اصلی) و یکی بعد از اون (برای بررسی عملکرد کاتالیزور).


تمیز کردن یا تعویض به‌موقعش (حدود هر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر) باعث میشه موتور نرم‌تر کار کنه و مصرف بنزین کمتر بشه.

 


 

 سنسور دمای هوا؛ تنظیم سوخت با دمای محیط

 

این سنسور دمای هوای ورودی به منیفولد رو اندازه می‌گیره تا ECU بدونه مخلوط هوا و سوخت چطور باید تنظیم بشه.


هوای سرد چگال‌تره → اکسیژن بیشتر → نیاز به سوخت بیشتر


هوای گرم سبک‌تره → اکسیژن کمتر → نیاز به سوخت کمتر

 

 علائم خرابی سنسور دمای هوا

 

استارت سخت در هوای سرد

 

کارکرد ناپایدار موتور هنگام سرد بودن

 

افزایش مصرف سوخت

 

نوسان دور موتور

 

 نکته کاربردی

 

در MVM X22 معمولاً این سنسور داخل سنسور MAP یا نزدیکش قرار داره.


بنابراین اگه یکی از این دو سنسور خراب بشه، ممکنه علائم مشابهی نشون بده.

 


 

 سنسور MAP؛ گوش دقیق موتور به فشار هوا

 

سنسور MAP (Manifold Absolute Pressure) فشار هوای داخل منیفولد رو می‌سنجه.


ECU با مقایسه‌ی این فشار و دور موتور، مقدار سوخت تزریقی رو تنظیم می‌کنه تا موتور همیشه با نسبت مناسب کار کنه.

 

 علائم خرابی سنسور MAP

 

کاهش شتاب

 

لرزش در حالت درجا

 

ریپ زدن هنگام گاز دادن

 

افزایش مصرف سوخت

 

روشن شدن چراغ چک

 

 نکته کاربردی

 

تمیز کردن سوکت یا مسیر ورودی هوای سنسور MAP گاهی مشکل رو برطرف می‌کنه، مخصوصاً اگه روغن یا گرد و خاک بهش رسیده باشه.
در X22 این سنسور معمولاً بالای منیفولد هوا قرار گرفته و به‌راحتی قابل دسترسیه.

 


 

 جمع‌بندی

 

در MVM X22، این سه سنسور — اکسیژن، MAP و دمای هوا — مثل حسگرهای حیاتی بدن عمل می‌کنن.
اگه یکی از اون‌ها دچار اختلال بشه، کل عملکرد موتور تحت تأثیر قرار می‌گیره.

 

 سرویس منظم، تمیز کردن سوکت‌ها و بررسی دوره‌ای (هر ۲۰ تا ۳۰ هزار کیلومتر) باعث میشه موتور سالم‌تر، کم‌مصرف‌تر و نرم‌تر کار کنه.

نظرات کاربران

نظری وجود ندارد.

برای ثبت نظرات خود ابتدا وارد حساب کاربری شوید.

homeخانه
searchجست و جو
layers
mapنقشه
mapحساب کاربری