خودرو جک j4

تیم کارا
divider
۱۴۰۴/۸/۱۲

بررسی سنسور جک j4

سنسور اکسیژن مقدار اکسیژن باقی‌مانده در دود خروجی رو می‌سنجه تا ECU بتونه نسبت هوا به سوخت (Air-Fuel Ratio) رو تنظیم کنه.در جک J4 معمولاً دو عدد سنسور اکسیژن وجود داره:
بررسی سنسور جک j4
اشتراک گذاری

 سنسورهای حیاتی در جک J4؛ هوش چینی با قلب اقتصادی

 

موتور ۱.۵ لیتری جک J4 با طراحی ساده ولی دقیق، برای عملکرد روان و مصرف پایین، به شبکه‌ای از سنسورها متکیه.


سه تا از مهم‌ترین اون‌ها — اکسیژن، MAP و IAT — در هماهنگی کامل با ECU کار می‌کنن تا احتراق همیشه بهینه بمونه.

 


 

سنسور اکسیژن (O₂ Sensor)؛ چشم ECU روی خروجی اگزوز

 

سنسور اکسیژن مقدار اکسیژن باقی‌مانده در دود خروجی رو می‌سنجه تا ECU بتونه نسبت هوا به سوخت (Air-Fuel Ratio) رو تنظیم کنه.
در جک J4 معمولاً دو عدد سنسور اکسیژن وجود داره:

 

یکی قبل از کاتالیزور (سنسور اصلی)

 

دیگری بعد از کاتالیزور (برای کنترل عملکرد آن)

 

 علائم خرابی سنسور اکسیژن

 

افزایش مصرف بنزین

 

افت قدرت یا تأخیر در شتاب

 

بوی خام‌سوزی از اگزوز

 

روشن شدن چراغ چک (Check Engine)

 

ریپ زدن در حالت درجا

 

 نکته کاربردی

 

تعویض سنسور اکسیژن جک J4 معمولاً در هر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار کیلومتر توصیه میشه.


اگر بنزین بی‌کیفیت یا روغن زیاد در اگزوز وجود داشته باشه، عمر سنسور کمتر میشه.


حتماً از برندهای اصلی Delphi یا Denso استفاده کن.

 


 

 سنسور دمای هوای ورودی (IAT)؛ تنظیم هوشمند سوخت با تغییر دما

 

این سنسور دمای هوای ورودی به موتور رو اندازه‌گیری می‌کنه تا ECU مقدار سوخت رو دقیق‌تر تنظیم کنه.

 

در هوای سرد → هوا متراکم‌تر → اکسیژن بیشتر → سوخت بیشتر

 

در هوای گرم → هوا سبک‌تر → اکسیژن کمتر → سوخت کمتر

 

 علائم خرابی سنسور دمای هوا

 

سخت استارت خوردن در صبح

 

افزایش مصرف بنزین

 

نوسان یا ریپ زدن موتور

 

شتاب ضعیف

 

خطای IAT در دیاگ

 

 نکته کاربردی

 

در جک J4، این سنسور معمولاً داخل سنسور MAP یا در بدنه‌ی منیفولد هوا تعبیه شده.


در صورت مشاهده خطا، بهتره هر دو سنسور (MAP و IAT) بررسی یا تمیز بشن.

 


 

سنسور MAP (Manifold Absolute Pressure)؛ گوش دقیق موتور به فشار هوا

 

سنسور MAP فشار هوای داخل منیفولد ورودی رو اندازه‌گیری می‌کنه.


ECU با استفاده از این داده، مقدار دقیق سوخت مورد نیاز و زمان جرقه رو مشخص می‌کنه.

 

 علائم خرابی سنسور MAP

 

افت محسوس شتاب

 

افزایش مصرف سوخت

 

لرزش در دور آرام

 

ریپ زدن موقع گاز دادن

 

روشن شدن چراغ چک با خطای MAP

 

 نکته کاربردی

 

در جک J4، سنسور MAP معمولاً روی منیفولد هوای ورودی نصب شده و با دو پیچ قابل جداسیه.


اگر آلودگی یا روغن در مسیر هوا وجود داشته باشه، تمیز کردنش با اسپری مخصوص MAP Sensor اغلب مشکل رو حل می‌کنه.

 


 

جمع‌بندی

 

در جک J4، سه سنسور کلیدی — اکسیژن، MAP و دمای هوا (IAT) — مثل حسگرهای حیاتی بدن انسان عمل می‌کنن.


عملکرد درست اون‌ها باعث میشه موتور:

 

نرم کار کنه

 

مصرف سوخت پایین بیاد

 

شتاب بهینه باشه

 

و آلایندگی کاهش پیدا کنه

 

توصیه فنی:

 

هر ۳۰ هزار کیلومتر مسیر هوا و سنسورها رو تمیز کن

 

از بنزین باکیفیت و فیلتر هوای اصلی استفاده کن

 

اگر چراغ چک روشن شد، با دستگاه دیاگ Delphi یا Launch خطاها رو دقیق بخون تا از خرابی واقعی مطمئن شی

 

نظرات کاربران

نظری وجود ندارد.

برای ثبت نظرات خود ابتدا وارد حساب کاربری شوید.

homeخانه
searchجست و جو
layers
mapنقشه
mapحساب کاربری